Helmplicht speed e-bike per 1 januari 2017
Een nieuw type helm doet vanaf 1 januari 2017 zijn intrede op de Nederlandse wegen. Op het eerste gezicht is het een racefietshelm, maar het nieuwe hoofddeksel is dikker en groter en speciaal ontworpen voor mensen met een snelle e-bike.
Bij e-bikes met trapondersteuning tot 45 kilometer per uur – de zogeheten high-speed e-bikes en pedelecs – is de nieuwe helm verplicht. Wie een ‘gewone’ e-bike heeft, met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur, mag zonder helm blijven fietsen.
In mei kondigde minister Schultz nieuwe maatregelen aan voor pedelecs. Ze krijgen een geel kentekenplaatje en moeten net als brommers naar de autorijbaan. Bovendien moet de bestuurder een helm dragen. Een gewone fietshelm zou niet volstaan; daarvoor is de snelheid van de pedelecs te hoog.
Wie zou uitwijken naar een brommerhelm stuit op andere nadelen. Die is te warm om mee te fietsen, en bovendien waren belangenverenigingen beducht dat potentiële klanten van speed e-bikes zouden afhaken bij het vooruitzicht een groot hoofddeksel mee te moeten slepen.
‘Helmplicht gaat te ver’
Daarom stelde de minister voor een pedelechelm te laten ontwerpen. De specificaties hiervan zijn nu bekendgemaakt door het Nederlandse normalisatie-instituut (NEN). De Fietsersbond reageert enthousiast op de nieuwe fietshelm. ‘Wij zijn altijd voorstander geweest van het helmgebruik voor de high-speed e-bike’, zegt een woordvoerster. ‘Al had de minister het wat ons betreft bij een advies kunnen laten. Een helmplicht gaat te ver.’
Branchevereniging BOVAG is gematigd positief. ‘Het is goed dat er – mede op ons verzoek – nu een nieuwe norm is’, reageert woordvoerder Paul de Waal. ‘Maar voor die nieuwe norm hadden wij ingezet op helmen die nu al op de markt zijn en bijvoorbeeld door profwielrenners worden gebruikt.’
Bron: Volkskrant, 11 augustus 2016